Enano Salon łazienek Bydgoszcz

Łazienka Fridy Khalo

Łazienka jest przestrzenią intymną - miejscem higieny oraz regeneracji jakiej dostarcza obmycie ciała; woda w symbolicznym ujęciu oczyszcza, pozwalając odrodzić się duchowi i ciału. Ciepła woda koi ból, którego nieustannie przez całe swoje życie doświadczała meksykańska malarka Frida Khalo (1907-1954). Cierpienie fizyczne stało się codziennym towarzyszem artystki po wypadku, któremu uległa jako młoda dziewczyna w wyniku kolizji autobusu z trolejbusem, kiedy to żelazna poręcz na wylot przebiła jej macicę; Frida doznała także złamania kręgosłupa, obojczyka, żeber, prawej nogi w jedenastu miejscach oraz stopy.

Łazienka w La Casa Azul

Po śmierci artystki Fridy Khalo w 1954 r., jej mąż – Diego Rivera zabarykadował dwie łazienki w ich wspólnym domu – La Casa Azul, które przez kolejne 15 lat aż do śmierci malarza pozostały nieotwarte.
Obecnie La Casa Azul jest częścią muzeum Fridy Kahalo. Dom, w którym artystka spędziła swoje dzieciństwo, był nie tylko siedliskiem dwojga najsłynniejszych artystów Meksyku, stał się również kwaterą intelektualnej aktywności oraz schronieniem dla marksistowskiego rewolucjonisty – Leona Trockiego.

Graciela Iturbide – artystyczna dokumentacja fotograficzna

W 2005 r. meksykańska fotografka – Graciela Iturbide na czarno-białej fotografii uwieczniła garderobę, bibliotekę oraz łazienkę Fridy Kahalo. Dokumentacja wnętrza łazienki jest w rzeczywistości jej artystyczną reinterpretacją; przedstawia surowe pomieszczenie wyłożone białymi płytkami, nagromadzenie rekwizytów (gorsety ortopedyczne, kule) nasuwa skojarzenie z szpitalem. Frida Khalo podczas swojego życia przeszła ponad 30 operacji, wiec sprzęt medyczny i rehabilitacyjny był częścią jej przedmiotów osobistych. 

Co dała mi woda

Obraz zatytułowany "Co dała mi woda", 1939 (91 cm x 70 cm) znany również pod nazwą "Co ujrzałam w wodzie" przedstawiający nogi artystki zanurzone w wannie wypełnionej wodą jest symbolicznym ujęciem jej życia. Jak sama Khalo tłumaczyła, dzieło jest zilustrowaniem "czasu upływającego pomiędzy zabawami w wannie, kiedy była dzieckiem, a smutkiem spowodowanym tragicznym wydarzeniem". Interpretacja obrazu wiedzie ku porównaniu wanny do macicy jako pierwotnego schronienia człowieka w bezpiecznym łonie matki, w cieple wód płodowych. Obraz nabiera nie tylko personalnego znaczenia, związanego z losem malarki, ale kolei egzystencji każdego człowieka - od narodzin do śmierci.

https://www.getty.edu/news/what-frida-kahlo-kept-in-her-bathroom/

https://www.fridakahlo.org/what-the-water-gave-me.jsp


TagI


Może Cię również zainteresować

Piero Manzoni – Merde d’artiste

Piero Manzoni – Merde d’artiste
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>